“Bohové musejí být šílení! Mají strašně moc džendrů!”
Tuto větu by nejspíš pronesl človíček zasažený cisnormativitou (viz náš slovníček), kdyby se doslechl o jorubském božstvu.
Jorubové jsou africký národ, který žije převážně v Nigérii. Jorubské náboženství není příliš rozšířené, přesto pronikly některé jeho prvky do populární kultury, například do hudebního filmu LEMONADE od Beyoncé.
Jedním z takových bohů*yn je Olokun, rodič bohyně Aje. Ti*y mají na starosti vodní systémy na zemi. Olokun je androgynní a má podobu muže i ženy.
Dalším takovým božstvem je Ošunmare, androgynní bůh*bohyně, jež propojuje živly a pomáhá Šango, bohyni spravedlnosti.

Na druhou stranu, jorubské božstvo obecně postrádalo pevnou genderovou identitu a až teprve lidé mu ji přiřkli, jak píše J. D.Y. Peel ve svém článku “Gender in Yoruba Religious Change” (https://www.jstor.org/stable/1581759?seq=1).
Existují ale i názory, že samotní Jorubové nelpěli na neměnném genderu. Mezi Joruby nebyl gender podstatný ani pro vývoj společnosti, ani pro role v rodině. Co naopak bylo podstatné, byl věk, podle kterého se řadili lidé od nejmoudřejších po nejméně moudré.
„Na území dnešního Beninu, východoafrické země, tvořily jednu mocnou jednotku, která bojovala proti francouzským kolonizátorům, pouze ženy nebo, přesněji řečeno, osoby, které Francouzi za ženy považovali. Tato bojová jednotka, kterou tvořily gbeto, jak byly nazývány, se těšila uznání za své schopnosti, lsti i fyzickou výkonnost,” píše Carolina Rodríguez Mayo, specialistka na multimediální komunikaci na Univerzitě Sergia Arboledy v kolumbijské Bogotě, ve svém článku “El feminismo antirracista” na serveru Afroféminas.com.
Jsou tedy bohové*yně šílení*é? Nebo nejsme třeba šílení*é my, když nutíme ostatním svou představu genderu?